Sunday, April 22, 2012

~~Laskar Pelangi~~


Aku tidak pernah jemu menonton filem ini...hasil karya Andrea Hirata ini benar2 mengusik setiap penjuru hati aku...dan setiap kali disiarkan di TV, aku akan berhenti dari melakukan semua pekerjaan semata-mata nak menatap wajah polos sepuluh anak2 yg sgt kuat semangat menuntut ilmu...di iringi dua org guru yang sgt aku kagumi, Muslimah dan Harfan...pertama kali aku menontonnya ketika di Wangsa Maju bersama Yuha, aku jatuh hati pada movie ni dan cinta aku terus bersemi hingga sekarang....seiring dengan perasaan sayang aku menjadi pendidik kepada anak2 sebangsa apatah lagi seagama dengan aku...



Paling comel "Ikal" yg buat aku ketawa setiap kali dia ke kedai Ah Ling nk beli kapur sklh..bkn nk beli kapur sgt pun...nk ngurat amoi tu jek...ngehhh

"Lintang" genius student dlm Math terutamanya..aku kagumi sifatnya yg terpaksa berhenti sklh slps ayahnya meninggal dunia di laut..tp semangatnya dlm ilmu tiada tandingan..

Cute sgt "Mahar" aku jatuh cinta pada suaranya masa nyanyi lagu Seroja...heheh dan persembahan ala-ala aslinya utk pertandingan yg laskar pelangi join..sgt creative dan aku akn ketawa setiap kali scene dia nk jwb soklan masa kuiz antara sklh coz dia xmampu jwb pape sbb tergezut masa org snap pic dia...heheh

Yang lain-lain Sahara, A kiong, Syahdan, Kucai, Borek, Trapani dan Harun, pelengkap cerita comel aku nihh....adaptasi novel ini, membawa mereka hingga dewasa...ada yang sempurna berjaya menjadi apa yg mereka impikan, tapi selebihnya lumrah alam, kejayaan milik mereka yang berusaha dengan izinNya...

semoga laskar pelangi SMAJ yang amat aku sayangi ni sama seperti mereka...wpun dlm serba kurang pun mampu bersaing dgn org lain....semoga anak2 aku berjaya dunia dan akhirat...dan aku teringin menjadi seperti Muslimah, yang berjuang mempertahankan anak2 nya biarpun penuh dgn dugaan...
"MEMBERI LAH SEBANYAK-BANYAKNYA...BUKAN MERIMA SEBANYAK-BANYAKNYA"

ehheh...cukup utk Laskar Pelangi...ermm terima kasih untuk semua yang mendoakan aku dunia dan akhirat..hari ni hari lahir aku..alamakkkk dah tua la...hehehe nway, semoga tahun ini semuanya sempurna untuk seorang norfaridahanim...insyaAllah aminn...

No comments: