Friday, September 21, 2012

Iya, aku memang memilih


Iya, aku memang memilih
Memilih lelaki yang tidak berseluar pendek dalam setiap aktivitinya
Tapi, aku masih lagi tidak bertudung dalam setiap perjalanan keluarku

Iya aku memang memilih
Memilih lelaki yang tidak sesuka hatinya menyentuhku
Tapi, aku masih lagi mendedahkan tubuhku, tidak menjaga auratku

Iya, aku memang memilih
Memilih lelaki yang sentiasa mencari rezeki yang halal untukku
Tapi, aku masih lagi menipu dan mencuri untuk mengisi perutku

Iya, aku memang memilih
Memilih lelaki yang sentiasa menjaga solat lima waktunya
Tapi, setiap kali azan dilaungkan aku masih lagi berlibur bersama temanku

Iya, aku memang memilih
Memilih lelaki yang mampu menjadi imam dalam setiap solat-solatku
Tapi, aku masih tidak mampu berjemaah di surau pada zaman bujangku


Iya, aku memang memilih
Memilih lelaki yang mampu mengajar zuriat-zuriatku mengenal jawi
Tapi, aku sendiri “alif, ba, ta” tak lepas-lepas nak baca lagi

Iya, aku memang memilih
Memilih lelaki yang akan mendidik aku dan zuriatku mengaji
Tapi, lepas solat pun aku lupa membaca Al-Quran sendiri

Iya, aku memang memilih
Lelaki yang menyayangi ibu bapanya melebihi nyawa sendiri
Tapi, aku masih lagi mengabaikan kasih sayang yang mereka beri

Iya, aku memang memilih
Lelaki yang berzikir dan solat saat bangun sepertiga pagi
Tapi, aku masih tetap nak peluk bantal melayan mimpi indah lagi

Iya, aku memang memilih
Memilih lelaki yang menjaga tuturkata dan perilakunya
Tapi, aku masih lagi lantang bersuara, umpat mengeji

Iya, aku memang memilih
Memilih lelaki yang sentiasa basah dengan  zikirnya saban hari
Tapi, aku masih lagi suka mendendangkan lagu mengisi masa sunyi

Iya, aku memang memilih
Memilih lelaki yang sentiasa menegur saat aku betul mahupun khilaf
Tapi, aku tetap suka menganggapnya berkicau bagai camar yang terbang

Iya, aku memang memilih
Memilih lelaki yang akan bersamaku dunia dan akhiratku
Tapi, aku masih lagi mengambil mudah urusan agamaku

Iya, aku memang memilih
Memilih lelaki yang sentiasa membawaku ke syurgaMu
MAKA, aku akan sentiasa berusaha menjadi hambaMu yang terbaik
Kerana Allah telah menjanjikan
Perempuan yang baik, hanya untuk lelaki yang baik
Perempuan yang jahat, hanya untuk lelaki yang jahat
Dan...InsyaAllah serta Alhamdulillah

3 comments:

ataicha said...

amin......

idahanim said...

aminnn...heheh hobi lama saya dh dtg semula....

Siti Sarah Abd Aziz said...

Semoga Allah permudahkan.....